Klasifikace eukaryot měla v historii mnoho podob, které vždy odrážely soudobý stav poznání. Článek představuje hlavní etapy a milníky jejího vývoje, včetně aktuálního konceptu eukaryotických superskupin. S ohledem na význam článku jsou diskutovány možnosti jeho začlenění do výuky biologie na středních školách.

SEZNAM PŘÍLOH:
(přílohy ve formátu pdf ke stažení naleznete níže pod obrazovou galerií a seznamem použité literatury)

• Moderní pohled na vyšší systematiku eukaryot – studijní text pro učitele středních škol
• Moderní pohled na vyšší systematiku eukaryot – učební text pro žáky středních škol
• Přípravy k vyučovacím hodinám pro témata: Biologická systematika + Nový systém eukaryot
• Pracovní listy pro výuku – Moderní pohled na vyšší systematiku eukaryot (úlohy k tématu)

Použitá a citovaná literatura:
ADL, S. M. et al. The new higher level classification of eukaryotes with emphasis on the taxonomy of protists. J. Eukaryot. Microbiol. 2005, vol. 52, s. 399–451
ADL, S. M. et al. The revised classification of eukaryotes. J. Eukaryot. Microbiol. 2012, vol. 59, s. 429–493
BALDAUF, S. L. et al. A kingdom-level phylogeny of eukaryotes based on combined protein data. Science. 2000, vol. 290, s. 972–977
CASE, E. Teaching taxonomy: how many kingdoms? Am. Biol. Teach. 2008, vol. 70, s. 472–477
CAVALIER-SMITH, T. Eukaryote kingdoms: seven or nine? Biosystems. 1981, 14, s. 461–481
CAVALIER-SMITH, T. Kingdom protozoa and its 18 phyla. Microbiol. Rev. 1993, 57, s. 953–994
CAVALIER-SMITH, T. A revised six-kingdom system of life. Biol. Rev. Camb. Philos. Soc. 1998, 73, s. 203–266
DERELLE, R. et al. Bacterial proteins pinpoint a single eukaryotic root. Proc. Natl. Acad. Sci. U. S. A. 2015, 112, s. 693–699
MACHÁČEK, T. Moderní pohled na vyšší systematiku eukaryot a jeho odraz ve středoškolské biologii. Praha, 2015, Závěrečná práce CŽV. Přírodovědecká fakulta UK v Praze.
MOORE, A. Science teaching must evolve. Nature. 2008, 453, s. 31–32
SANTOS, C. M. D. a Calor, A. R. Using the logical basis of phylogenetics as the framework for teaching biology. Pap. Avulsos Zool. 2008, 48, s. 199-211
SCAMARDELLA, J. M. Not plants or animals: a brief history of the origin of Kingdoms Protozoa, Protista and Protoctista. Int. Microbiol. 1999, vol. 2, s. 207–216
SIMPSON, A. G. B., ROGER, A. J. The real „kingdoms“ of eukaryotes. Curr. Biol. 2004, vol. 14, s. 693–696
WHITTAKER, R. H. New concepts of kingdoms or organisms. Science. 1969, vol. 163, s. 150–160.

Historically, there were several classification schemes of eukaryotes, always reflecting the contemporary state of knowledge. The article presents the major stages and mi­lestones in its development, including the current concept of eukaryotic supergroups. Considering its significance, the possible implementation of this approach in secondary school biology courses is discussed.