RNDr. Miloslav Studnička, CSc.

Absolvoval studium odborné botaniky se zaměřením na geobotaniku a taxonomii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze. V současnosti je ředitelem Botanické zahrady v Liberci. V r. 1989 obhájil dizertační práci pod vedením akademika Slavomila Hejného na téma Studie kriticky ohroženého druhu Pinguicula bohemica se zřetelem na možnosti jeho záchrany. Vědeckou i publikační činnost soustřeďuje především na xerotermní vegetaci Českého středohoří, slatinnou vegetaci na Českolipsku, některé rezervace Broumovska a Jizerských hor, dále pak na masožravé rostliny a orchideje (včetně exotických druhů) a na kapradiny. Během působení v liberecké botanické zahradě popsal několik nových druhů pro Mexiko a několik nových kultivarů masožravých rostlin. Věnoval se botanice na expedicích do Makaronésie, Brazílie, Nikaraguy, Venezuely, Mexika a Indie. Za těžiště své práce považuje populárně vědeckou činnost, mimo jiné je spoluautorem architektonických projektů všech současných expozic Botanické zahrady Liberec, kde také pořádá naučné výstavy.

V Nakladatelství Academia, SSČ AV ČR, v. v. i., vyšly M. Studničkovi knihy Masožravé rostliny (2006) a Kapradiny – Atlas domácích a exotických druhů (2009), který je dosud nejobsáhlejším přehledem kapradin v české literatuře. Publikace se věnuje jejich systému, rozmnožování, pěstování a ekologii, text je doplněný bezmála 500 fotografiemi ze sbírek botanických zahrad, nebo pořízených ve volné přírodě po světě i v české krajině. V r. 2011 vydalo Nakladatelství jeho knihy povídek S botanikem v tropech 1–3 (Venezuela, Brazílie, Nikaragua, Mexický jih).

Články v Živě

Aktuality Navštivte nás na Facebooku

Nové číslo Živy 4/2019 vychází ve čtvrtek 15. srpna

Z obsahu:

Století české biologie IV. Rozvoj nových biologických specializací
Učené společnosti a české země od 18. století po dnešek – k 25. výročí Učené společnosti ČR
Ke 150. výročí úmrtí Jana Evangelisty Purkyně
Jediné správné datum Purkyňova narození
Zlomek neznámé autobiografie J. E. Purkyně
Purkyně a univerzita v Brně. Vzpomínky na vznik soupisu Purkyňovy korespondence
Knihovna Jana Evangelisty Purkyně
Dovětek ke 150. výročí – co ještě Purkyňovi dlužíme
Přírodní vědy a rod Purkyňů
Emanuel Purkyně – botanik velkého nadání a zklamaných nadějí
K výuce: Podpěrovské inspirace v botanice
Stepi západní Ukrajiny
Historická ekologie: dlouhodobé interakce přírody a člověka II. Bez člověka – koncept přirozenosti očima paleoekologie
Za květy Soosu II. Rašeliniště, rašelinné lesy a další biotopy
Kolik druhů mnohonožek přibylo v České republice
v novém miléniu?
Ptáci zemědělské krajiny – budeme za koroptví chodit do muzea?
Domácí savci a jejich původ 4. Ostatní domácí savci

Cena ročního předplatného
od čísla 1/2019 je 354 Kč
za šest čísel Živy (tedy 59 Kč za jedno číslo).
Dvouleté předplatné je zrušeno.
Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů a zvláštní rubriku věnovanou výuce biologie se zaměřením na nejnovější poznatky.
Navazuje na odkaz svého zakladatele Jana Evangelisty Purkyně. Poslední řada vychází nepřetržitě od roku 1953.